Inleiding

Om accountantskosten te besparen worden er uit de leden van de VvE tenminste 2 vrijwilligers gevraagd om enkele uren van hun kostbare tijd te steken in de controle van de jaarrekening van de VvE. Het is niet de bedoeling om met het lezen van deze handleiding daar nog eens uren aan toe te voegen. Vandaar dat ernaar gestreefd is om de meest relevante onderwerpen te behandelen, vaktermen zoveel mogelijk te vermijden en het geheel makkelijk en snel leesbaar te houden. Er bestaan verschillende boeken op dit gebied die de diepte ingaan waarmee ook de weinig voorkomende situaties aan bod komen.

De Wet 

Volgens artikel 2:48BW van de wet moet het Bestuur van de VvE binnen zes maanden na afloop van het boekjaar de jaarrekening in een vergadering aan de leden voorleggen. Uit de jaarrekening blijkt het gevoerde financiële beleid en die dient door de vergadering goedgekeurd te worden.

Wie Controleert?

De jaarrekening (balans en een exploitatierekening) moet eerst worden gecontroleerd. Daartoe dient een accountantsverklaring te worden overlegd. In de plaats van een accountantsverklaring mag er ook gecontroleerd worden door tenminste 2 leden die geen deel uitmaken van het Bestuur: de Kascommissie. De Kascommissie wordt gekozen door de Vergadering van Eigenaren, oftewel de Algemene Ledenvergadering (ALV).

Wat Wordt Gecontroleerd? 

De Kascommissie controleert de jaarstukken en brengt van haar bevindingen verslag uit aan de ALV. De Kascommissie heeft dus een controlerende en een adviserende taak. Uiteindelijk keurt de ALV het gevoerde financiële beleid, en daarmee de jaarrekening, goed of af.

De controle beperkt zich niet tot cijfermatigheden. Of een uitgave is verricht in overeenstemming met de begroting is van groter belang dan de constatering dat er een euro teveel is uitbetaald aan de schoonmaker.

Voornaamste Taken

De voornaamste taken van de kascommissie zijn derhalve:

  • vaststellen dat de informatie in de jaarrekening juist is door controle van de balans en de exploitatierekening;
  • vaststellen dat de afspraken uit de wet, de splitsingsakte, modelreglement en het huishoudelijk reglement zijn nageleefd;
  • constateren en rapporteren over eventuele risico’s.
Ga naar de bovenkant